شهيد محمدعلي‌ حق‌ ويردي‌

معلم‌ شهيد محمدعلي‌ حق‌ ويردي‌ (حق‌ وردي‌) فرزند غلام‌ به‌ سال‌ 1337 در شهر فومن‌ قدم‌ به‌ گيتي‌ نهاد. تحصيلات‌ خود را تا أخذ مدرك‌ ديپلم‌ در اين‌ شهر گذراند و پس‌ از آن‌ به‌ دانشسراي‌ لاهيجان ‌رفت‌ و در سال‌ 1357 از آن‌ دانشسرا فارغ‌ التحصيل‌ و از مهرماه‌ 1358 به‌ شغل‌ شريف‌ معلمي‌ روي‌آورد.
در لاهيجان‌ با روحانيون‌ مبارزي‌ چون‌: حجت‌ الاسلام‌ زين‌ العابدين‌ قرباني‌ و حجت‌الاسلام شهيد ‌حاج‌ ابوالحسن‌ كريمي‌ آشنايي‌ پيدا نمود و با ايشان‌ ارتباط‌ نزديك‌ داشت‌. شهيد حق‌ويردي‌ همچنين‌ با آيت‌الله‌ عبدالله‌ شيرازي‌ و شهيدان‌ محراب‌: آيت‌الله‌ دستغيب‌ و آيت‌ الله‌ مدني‌ عشق‌ مي‌ورزيد و با ايشان‌ نيز در تماس‌ بود.
در سال‌ 1357 همراه‌ با سيل‌ جمعيت‌ خشمگين‌، فرياد مرگ‌ بر شاه‌ و مرگ‌ بر آمريكا سر داد و در اكثرتظاهرات‌، حضوري‌ چشمگير داشت‌. پس‌ از شروع‌ جنگ‌ تحميلي‌ نيز خود را به‌ جبهه‌ و ميادين‌ نبرد رسانيد و به خاطر ‌ دفاع‌ از اسلام‌ و انقلاب‌ حضوري‌ فعال‌ داشت‌. مدتي‌ به‌ مبارزه‌ و جنگ‌ بامزدوران‌بعثي‌ پرداخت‌، تا اينكه‌ در دوازدهم‌ ارديبهشت‌ 1361 در منطقه‌ي‌ خرمشهر بر اثر تركش‌ خمپاره‌ به ‌شهادت‌ رسيد و از اين‌ طريق‌ به‌ ديدار معبود خود شتافت‌. پس‌ از شهادت‌ وي‌ بود كه‌ یکی از مدرسه های  شهر فومن‌، به‌ نامش‌ نامگذاري‌ شد . مزار این شهید در گلزار شهداء صومعه سرا می باشد.
در بخشي‌ از وصيت‌ نامه‌ي‌ اين‌ شهيد بزرگوار آمده‌ است‌:
«اگر كشته‌ شوم، فقط‌ دعا كنيد كه‌ خدا مرادر زمره‌ي‌ شهيدان‌ درگاهش‌ قرار دهد و مرا غسل‌ ندهيد، چون‌ رهبرم‌ حسين‌ (ع‌) نه‌ كفن‌ داشت‌ نه‌غسل‌. و به‌ مادرم‌ بگوييد كه‌ مادر، آرزوي‌ من‌ برآورده‌ شده‌ و گريه‌ نكن‌ و مرا ببخش‌.   مبادا اگر فرزندت‌ در راه‌ الله‌ حركت‌ كرد و شهيد شد، غمي‌ به‌ چهره‌مردانه‌ات‌ بنشيند و بدان‌ كه‌ شهادت‌، باعث‌ سربلندي‌ و عزت‌ و شرف‌ خانواده‌ به‌ اسلام‌ مي‌گردد...».