شهيد سعدي‌ حكمت

شهيد سعدي‌ حكمت‌ فرزند حسنعلي‌ به‌ سال‌ 1347 در روستاي‌ گل‌افزان‌  شهرستان فومن پا به‌ دنيا نهاد. پابه‌پاي ‌روزهاي‌ زندگي‌ و گذرعمر، دوران‌ خردسالي‌ را در كانون‌ خانواده‌ پشت‌ سر گذاشت‌، تا اينكه‌ در سن‌هفت‌ سالگي‌ براي‌ آموختن‌ علم‌، روانه‌ي‌ مدرسه‌ گرديد.
دوره‌ ابتدايي‌ را در زادگاهش‌ به‌ پايان‌ رساند و سپس‌ راهي‌ مقطع‌ راهنمايي‌ و بعد هم‌ متوسطه‌ در شهرفومن‌ شد. جديت او در دوران‌ تحصيل‌، باعث‌ شد تا تمام‌ مقاطع‌ را با موفقيت‌، پشت‌ سر بگذارند وموفق‌ به‌ أخذ مدرك‌ ديپلم‌ گردد. به‌ هنگام‌ پيروزي‌ انقلاب‌ كه‌ محصل‌ بود، با حماسه‌ي‌ خميني‌ ودستاوردهاي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ آشنا گرديد و با برخي‌ از نهادهاي‌ انقلابي‌ ارتباط‌ برقرار نمود.
بعد از اين‌ بود كه‌ به‌ خدمت‌ رفت‌ تا از اين‌ طريق‌ خدمتي‌ به‌ كشور و مردمش‌ كرده‌ باشد. با عشق‌ وعلاقه‌اي‌ كه‌ به‌ جبهه‌ داشت‌ خود را به‌ ميادين‌ نبرد رسانيد و در راه‌ دفاع‌ از وطن‌، شرف‌ و ناموس‌مجاهدت‌ نمود. در جبهه‌ مدتي‌ بعنوان‌ «آر پي‌ چي‌ زن‌» فعاليت‌ مي‌نمود و با اين‌ سلاح‌ به‌ جنگ‌ بابعثيان‌ مي‌پرداخت‌. اين‌ سرباز دين‌ و كشور، سرانجام‌ در تاريخ‌ بيست‌ و پنجم‌ مرداد 1366 درمنطقه‌ي‌ ميمك‌ به‌ هنگام‌ پاسداري‌ از مرزهاي‌ ايران‌ اسلامي‌ به‌ شهادت‌ رسيد و جزو شهداي‌ گمنام‌(مفقودالاثر) قرار گرفت‌. پدر و مادر اين‌ شهيد سالها چشم‌ به‌ راه‌ فرزندشان‌ بودند كه‌ به‌ آرزوي‌شان‌نرسيدند و هر دو به‌ رحمت‌ حق‌ پيوسته‌ و از اين‌ جهان‌ ‌ چشم‌ فرو بستند.