شهيد مرتضي‌ خواجوي‌

 
بسيجي‌ شهيد مرتضي‌ خواجوي‌ گسكره‌اي‌ فرزند نازعلي‌ به‌ سال‌ 1350 در روستاي‌ كوچي‌چال‌ شهرستان فومن قدم‌ به‌ هستي‌ گذارد. پس‌ از اينكه‌ دوره‌ خردسالي‌ را طي‌ نمود، دوره‌ تحصيل‌ را آغاز كرد و تا پايه‌ي‌ اول‌ دبيرستان‌ به‌ ادامه‌ي‌ تحصيل‌ پرداخت‌. اين‌ شهيد بزرگوار در طي‌ دوران‌ تحصيل‌، علاوه‌ بر فراگرفتن‌ علم‌ و دانش‌، به‌ كار كشاورزي‌ نيز مي‌پرداخت‌ و‌ پس‌ از ترك‌ تحصيل‌، مدتي‌ به‌ فعاليت‌هاي ‌كشاورزي‌ ادامه‌ داد.
در ماههاي‌ پاياني‌ سال‌ 1366 بود كه‌ با وجود سن‌ كم‌، داوطلبانه‌ از واحد بسيج‌ سپاه‌ فومن‌ به‌ سوي ‌جبهه‌هاي‌ نور عليه‌ ظلمت‌ رهسپار شد، تا به‌ كمك‌ رزمندگان‌ اسلام‌ شتافته‌ و در اين‌ مهم‌، سهمي‌داشته‌ باشد. در دوازدهم‌ بهمن‌ ماه‌ اين‌ سال‌، به‌ منطقه‌ غرب‌ اعزام‌ شد و مدتي‌ در آن‌ ديار به‌ مبارزه‌پرداخت‌، تا اينكه‌ سرانجام‌ در چهارم‌ فروردين‌ 1367، يعني‌ در چهارمين‌ روز از بهار سال‌ جديد1367 در حين درگيري‌ با مزدوران‌ بعثي‌ در منطقه‌ي‌ جنگي‌ خرمال‌ عراق‌ براثر تركش‌ خمپاره‌ به‌شهادت‌ رسيد و بدين‌ طريق‌ به‌ وصال‌ دوست‌ نايل‌ آمد.
در وصيت‌نامه‌اش‌، چنين‌ مي‌نويسد: «خانواده‌ گرامي‌ام‌، چه‌ مرگي‌ بهتر از شهادت‌ در راه‌ خداست‌.چه‌ مرگي‌ بهتر از شهيد شدن‌ در جبهه‌هاي‌ دفاع‌ از نواميس‌ مردم‌ است‌... برادرانم‌ بعد از شهادتم‌، دلداري‌ دهنده‌ پدر و مادر و خواهرانم‌ باشيد و امام‌ عزيز را تنها نگذاريد و پيرو ولايت‌ فقيه‌ باشيد».