شهيدمحمدعلي‌ دورانگر

 
شهيد محمدعلي‌ (مهرداد) دورانگر فومني‌ فرزند شادروان‌ ابراهيم‌ به‌ سال‌ 1343 در شهر فومن‌ ديده ‌به‌ جهان‌ گشود. وارد مدرسه‌ گرديد و تا قبولي‌ چهارم‌ ابتدايي‌ به‌ تحصيل‌ پرداخت‌. در خرداد 1356وجود نازنين‌ پدر را از دست‌ داد و از آن‌ پس‌ تحت‌ تربيت‌ مادري‌ دلسوز و زحمتكش‌ به‌ رشد و نموپرداخت‌.
براي‌ اينكه‌ بيكار نباشد و كمك‌ حال‌ خانواده‌ باشد، در يك‌ كارگاه‌ كمك‌ فنرسازي‌ مشغول‌ به‌ كار شد و مدتي‌ هم‌ در تيم‌ فوتبال‌ «بسيج‌» بازي‌ مي‌كرد، تا اينكه‌ در ارديبهشت‌ ماه‌ 1363 از واحد بسيج‌ سپاه‌ فومن‌ به‌ منطقه‌ي‌ جنوب‌ اعزام‌ شد. اين‌ شهيد بزرگوار سرانجام‌ در بيست‌ و چهارم‌ بهمن‌ 1364 در منطقه‌ عملياتي‌ اروندكنار بندر فاو بعلت‌ اصابت‌ تركش‌ خمپاره‌ به‌ ناحيه‌ي‌ پشت‌ سر و پاي‌ چپ‌، به‌شهادت‌ رسيد و در نهايت‌، پيكرش‌ توسط‌ ستاد معراج‌ الشهداي‌ اهواز به‌ گيلان‌ منتقل‌ و سرانجام ‌تحويل‌ خانواده‌اش‌ گرديد و در طي‌ مراسمي‌ باشكوه‌، در گلزار شهداي‌ فومن‌ به‌ خاك‌ سپرده‌ شد.

درقستمی از وصیت نامه شهید می خوانیم.

بسم الله الرحمن الرحیم
  با درود سلام به تنها منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج ) و با سلام به نائب بر حقش امام امت این قلب تپنده امت اسلامی و با سلام به تمام خانواده های شهدا بخصوص شهدای عملیات والفجرو بدر.از اینکه وقت شما امت اسلام را می گیرم مرا عفو کنید زیرا یک وظیفه الهی است.
ای جوانان حزب الله به خانواده های شهدا نظر داشته باشید و اینطور نباشد که تا چهلم به منزل آن شهید بروید و دیگر از آنها خبری نداشته باشید و بدانید که هر روز که از جنگ حساس میشود شهدا زیاد میگردند پس بیشتر به این موضوع دقت کنید . دوستان من ، آنهائی که تا این مرحله با من بوده اید از شهادت من نار ا حت نباشید زیرا مژده ایست که خداوند به من و تمام کسانی که به این راه آمده اند داده است و این را  بدانید که بعداز شهادت ما کسانی هستندکه قصد عزیمت به جبهه میکنند تا بتوانند انتقام ما را  از دشمنان اسلام بگیرند و در اصل این را بدانند که فکر غلطی است زیرا من و امثال من برای انتقام گرفتن به این جا نیامده ایم زیرا وظیفه ای بوده که به گردن من و شما بوده وهست.
رهبر کبیر انقلاب  را فراموش نکنید که تمام سرچشمه هدفهای ما از آن است و بسیار در آن ذوب شوید زیرا بسیار اندیشمند است. ودر آخر با خانواده ام
قبل از همه چیز باید بیان دارم که وصی من مادرم میباشد و امیدوارم که در روز قیامت خدا ایشان را در وصف فاطمه (س) قرار دهد . مادرم ای کسی که باعث شدی که من راه حقیقت را در یابم ، می دانم که قریب به دو سال است که منتظری هر لحظه خبر شهادت مرا به تو برسانند و چون من از این موضوع (شهادت ) احساس خوشحالی دارم از شما خواهش می کنم که برایم آنچنان اشک نریزیدکه در مقابل دشمنان اسلام استفاده خواهند کرد و بدانید که صبر شما باعث میشود که من از شما راضی باشم و  همچون فاطمه زهرا (س) استوار باشید که خداوند خوشبختی را بشما مژده خواهد داد. و چند جمله ای با برادر انم اینکه اگر از من بدی دیده اید مرا حلال کنید زیرا تا آنجا که می دانم برایتان مثمر به ثمر نبودم امیدوارم که مرا ببخشید و به راه اسلام و خدا و دین و این انقلاب پا گذارید . و خواهرانم مثل زینب باشید و حجابتان را حفظ کنید که بهترین سلاح زن حجاب است  .محمد علی دورانگر فومنی