شهيد عليرضا عليزاده‌

سرباز وظيفه‌ شهيد عليرضا عليزاده‌ سندي‌ فرزند شادروان كربلايي سبزعلي‌ به‌ سال‌ 1343 در روستاي‌ سند پايين‌ شهرستان فومن درخانواده‌اي‌ كشاورز به‌ دنيا آمد. دوران‌ مقطع‌ ابتدايي‌ را در زادگاهش‌ گذراند و پس‌ از آن‌ دوره‌راهنمايي‌ و سپس‌ مرحله‌ي‌ متوسطه‌ را در شهر فومن‌ به‌ پايان‌ برد و موفق‌ به‌ اخذ ديپلم‌ اقتصاداجتماعي‌ گرديد.
پس‌ از دوران‌ تحصيل‌ به‌ خدمت‌ سربازي‌ رفت‌ و به‌ يگان‌ پدافند هوايي‌ اهواز پيوست‌ و از همانجا به‌جبهه‌ اعزام‌ شد. او در جبهه‌ همانند ديگر رزمندگان‌ اسلام‌، به‌ دفاع‌ از خاك‌ ايران‌ پرداخت‌ و در اين‌راه‌ رشادت‌ها از خود نشان‌ داد.
اين‌ شهيد حضوري‌ فعال‌ در ميادين‌ نبرد داشت‌، تا اينكه‌ سرانجام‌ در تاريخ‌ بيست‌ و دوم‌ اسفند1364 بعلت‌ بمباران‌ هوايي‌ در منطقه‌ شادگان‌ مجروح‌ و بعد از انتقال‌ به‌ بيمارستان‌ سيناي‌ اهواز براثر جراحات‌ زياد به‌ جمجمه‌ به‌ خيل‌ كاروان‌ شهدا پيوست‌ و در نهايت‌ در گلزار شهداي‌ سندپايين‌، درجوار ديگر شهداي‌ محل‌ به‌ خاك‌ سپرده‌ شد.
در بخشي‌ از وصاياي‌ اين‌ شهيد كه‌ در مورخه‌ 12/8/63 به‌ رشته‌ي‌ نگارش‌ درآمده‌، مي‌خوانيم‌: «...به‌ نام‌ آنكه‌ مرا آفريد و براي‌ هدايتم‌ پيامبران‌ را فرستاد و امامان‌ را هادي‌ و قرآن‌ را چراغ‌ راه‌ قرارداد... اكنون‌ ما در حال‌ جنگ‌ با بعثيان‌ عراق‌ و حاميانش‌ مي‌باشيم‌ كه‌ ظالمانه‌ به‌ميهن‌ عزيز ما حمله‌ كردند و شهرهاي‌ ما را مورد حملات‌ خود قرار مي‌دهند. بنابراين‌ احساس‌ نمودم‌كه‌ وظيفه‌ شرعي‌ حكم‌ مي‌كند به‌ دفاع‌ از كشور و ميهن‌ و نبرد با متجاوزين‌ بپردازم‌. چه‌ در خط‌ مقدم‌باشد يا در پشت‌ جبهه‌. بهرحال‌ بنده‌ افتخار مي‌كنم‌ كه‌ به‌ عنوان‌ يك‌ سرباز كوچك‌ در راه‌ خدمت‌ به‌اسلام‌، به‌ شهادت‌ برسم‌، چون‌ اين‌ آرزوي‌ ديرينه‌ من‌ است‌...».