شهيد علي‌ فرجود
 
سردار شهيد‌ علي‌ فرجود شالگورابي‌ فرزند مرادعلي‌ به‌ سال‌ سوم مهر 1336 در روستاي‌ شكالگوراب‌ بالا شهرستان فومن در خانواده‌اي‌ مذهبي‌ و زحمتكش‌ قدم‌ به‌ جهان‌ گذارد.
پس‌ از گذراندن‌ دوران‌ طفوليت‌، وارد مدرسه‌ شد و تا پايه‌ي‌ سوم‌ متوسطه‌ در رشته‌ي‌ اقتصاد به‌ادامه‌ي‌ تحصيل‌ پرداخت‌. شهيد فرجود در سالهاي‌ قبل‌ از انقلاب‌، خود را با حركت‌ توفنده‌ انقلاب‌همگام‌ ساخت‌ و تا حد توان،‌ در فعاليت‌ انقلابي‌ شركت‌ مي‌جست‌. پس‌ از انقلاب‌ در اغلب‌ مجالسي‌كه‌ در مسجد و انجمن‌ اسلامي‌ محل‌، برگزار مي‌گرديد، شركت‌ داشت‌ و در همان‌ ايام‌ به‌ عضويت‌ نهادسپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ شهرستان‌ فومن‌ درآمد.
پس‌ از شروع‌ جنگ‌ تحميلي‌، از سپاه‌ فومن‌ عازم‌ جبهه‌هاي‌ حق‌ عليه‌ باطل‌ گرديد و پس‌ از دلاوري‌ و رشادت‌ها، سرانجام‌ در سي‌ام‌ آبان‌ 1361 در منطقه‌ عملياتي‌ موسيان‌ به‌ مقام‌ شهادت‌ نايل‌ آمد و به‌جمع‌ شهداي‌ اسلام‌ پيوست‌. از این شهید دو فرزند یکی دخترو یکی پسر به یادگار مانده.
شهيد فرجود از نظر اخلاقي‌، فردي‌ خوش‌ رفتار و آرام‌ بود و بصيرت‌ خاصي‌ درباره‌ مسائل‌ داشت‌.به‌ واجبات‌ و ترك‌ محرمات‌ اهميت‌ خاصي‌ مي‌داد و به‌ امور خانواده‌، بسيار توجه‌ داشت‌. صبور بودو در سخت‌ترين‌ لحظات‌، بر اعصاب‌ خود مسلط‌ مي‌شد.
در وصايايش‌ مي‌خوانيم‌: «سفارشي‌ كه‌ من‌ به‌ برادران‌ و خواهران‌ عزيزم‌ دارم‌، اين‌ است‌ كه‌ با تمام‌وجودتان‌ تلاش‌ نمائيد و پيروي‌ از امام‌ خميني‌ بت‌شكن‌ نموده‌ و امام‌ را تنها نگذاريد و با نيروي‌الهي‌، دشمنان‌ خدا را سركوب‌ نمائيد و هيچ‌ مكتبي‌ جز مكتب‌ اسلام‌، نجات‌ دهنده‌ بشر نيست‌».