شهيد هادي‌ فرجي‌ مقدم‌
 
سرباز وظيفه‌ شهيد هادي‌ فرجي‌ مقدم‌ فرزند عزيز به‌ سال‌ 1344 در روستاي‌ سندبالا شهرستان فومن در يك‌ خانواده‌مذهبي‌ متولد شد. دوران‌ كودكي‌ را در آغوش‌ گرم‌ خانواده‌ سپري‌ نمود، تا اينكه‌ براي‌ كسب‌ علم‌ ودانش‌ وارد مدرسه‌ شد.
شهيد فرجي‌ تا مقطع‌ راهنمايي‌ به‌ تحصيل‌ پرداخت‌ و پس‌ از آن‌ به‌ خاطر مشكلات‌ پيش‌ رو، ازادامه‌ي‌ تحصيل‌ منصرف‌ و به‌ كار و تلاش‌ روي‌ آورد.
اين‌ شهيد بزرگوار تا سالها به‌ كار بنايي‌ مشغول‌ بود و در اين‌ مدت‌، علاوه‌ بر كار هيچگاه‌ از يادخداوند و اداي‌ فريضه‌ي‌ نماز و روزه‌ غافل‌ نبود و با صبر و تحمل‌ به‌ مبارزه‌ با اميال‌ نفساني‌مي‌پرداخت‌ و به‌ واسطه‌ اخلاق‌ نيكوي‌ خود، مورد توجه‌ و علاقه‌ اهالي‌ بود.
پس‌ از شروع‌ جنگ‌ تحميلي‌ بود كه‌ به‌ خدمت‌ فراخوانده‌ شد. پس‌ از فراگيري‌ آموزش‌ نظامي‌، ازجمعي‌ لشكر 88 زرهي‌ زاهدان‌ به‌ جبهه‌ي‌ سومار منتقل‌ شد و بسان‌ ديگر رزمندگان‌، دفاع‌ از دين‌اسلام‌ و مملكت‌ خويش‌ را از وظايف‌ شرعي‌ و ديني‌ مي‌دانست‌. شهيد فرجي‌ در طي‌ خدمتش‌ دوباربه‌ شدت‌ مجروح‌ گرديد و در بار آخر پس‌ از بهبودي‌ به‌ جبهه‌ رفت‌، تا اينكه‌ پس‌ از حدود 23 ماه‌خدمت‌ در راه‌ اسلام‌، در دوم‌ خرداد 1367 در همان‌ منطقه‌ي‌ كه‌ مدتها در آن‌ به‌ مبارزه‌ با بعثيان‌پرداخته‌ بود به‌ فيض‌ شهادت‌ رسيد و گلگون‌ كفن‌ به‌ ديدار حق‌ شتافت‌. هنگاميكه‌ پيكر نازنين‌ آن‌شهيد به‌ فومن‌ منتقل‌ شد، اهالي‌ منطقه‌ اعم‌ از مرد و زن‌ با تشييع‌ باشكوهي‌ كه‌ واقعاً در مقام‌ آن‌بزرگوار بود، جسد اين‌ عزيز از دست‌ رفته‌ را تا‌ وادي‌ شهداي‌ سند بدرقه‌ نمودند. به‌ علت‌ جراحات‌ زياد‌ و گرماي‌ بيش‌ از حد تابستان‌، پيكر مقدس‌ آن‌ شهيد قابل‌ شستشو و غسل‌ نبود و با همان‌لباس‌ مقدس‌ سربازي‌ به‌ خاك‌ سپرده‌ شد. روحش‌ شاد و يادش‌ گرامي‌ باد.
شهيد هادي‌ فرجي‌ مقدم‌، بارها به‌ همرزمان‌ خود گفته‌ بود: «وصيتم‌ اين‌ است‌ كه‌ تا قطع‌ دست‌ اجانب‌و متجاوزان‌ از خاك‌ مقدس‌ ايران‌، هيچگاه‌ آرام‌ نخواهم‌ نشست‌ و شهادت‌ در راه‌ دين‌ و ميهن‌، جزوآرزوهايم‌ مي‌باشد».