شهيد اسماعيل‌ اماني‌

 

حجت‌الاسلام‌ شهيد اسماعيل‌ اماني‌ سندي‌ فرزند عظيم‌ به‌ سال‌ 1342 در روستاي‌ سند پايين‌ شهرستان فومن ديده‌ به‌ جهان‌ گشود. پس‌ از طي‌ دوران‌ طفوليت‌، وارد مدرسه‌ شد و تا أخذ ديپلم‌ فرهنگ‌ و ادب‌ به‌ تحصيل‌ پرداخت‌. به سال‌ 1360 در انجمن‌ اسلامي‌ مدرسه‌، فعاليت‌ داشت‌ و عضو فعال‌ اين‌ انجمن‌ بود. در پايگاه‌ مقاومت‌ بسيج‌ سند، در قسمت‌ تبليغات‌، همراه‌ ديگر دوستان‌، با عشق‌ و علاقه‌ فعاليت‌ مي‌كرد و همراه‌ امت‌ حزب‌الله‌ فومن‌، با گروههاي‌ ملعد‌ و ضد انقلاب‌ به‌ بحث‌ و جدل‌ مي‌پرداخت‌.
شيخ‌ اماني‌ در سال‌ 1361 به‌ عضويت‌ بسيج‌ درآمد و در همان‌ سال‌، وارد حوزه‌ علميه‌ امام‌ جعفرصادق‌(ع‌) شهر رشت‌ شد و همگام‌ با تعليم‌ و تربيت‌ در اين‌ حوزه‌، در تظاهرات‌ مردمي‌ و نماز جمعه ‌نيز با عشق‌ و علاقه‌ شركت‌ مي‌كرد.
در سال‌ 1363 در پادگان‌ نظامي‌ منجيل‌، آموزش‌ نظامي‌ را فراگرفت‌ و پس‌ از آن‌، عازم‌ جبهه‌هاي ‌غرب‌ كشور شد. در سال‌ 1364 به‌ حوزه‌ علميه‌ «رضويه‌» قم‌ رفت‌ و درس‌ حوزه‌ را ادامه‌ داد و در سال ‌1365 در اعزام‌ ويژه‌ روحانيون‌ از شهرستان‌ قم‌، مجدداً به‌ جبهه‌ رفت‌ و اين‌ بار، عازم‌ جبهه‌هاي ‌جنوب‌ كشور گرديد. در اين‌ مرحله‌ در عمليات‌ آزادسازي‌ منطقه‌ي‌ فاو، حضور داشت‌ و در اين‌ عمليات‌ بود كه‌ شماري‌ از دوستانش‌، به‌ لقاءالله‌ پيوستند و خود ايشان‌ نيز از ناحيه‌ي‌ پا مجروح‌ گرديده‌ و به‌ مدت‌ پانزده‌ روز در بيمارستان‌ فيروزگر تهران‌ بستري‌ بودند.
شهيد اماني‌ بعد از بهبودي‌ مختصر، دوباره‌ به‌ جبهه‌هاي‌ جنوب‌ كشور شتافتند و با اينكه‌ هر دو ماه‌ به‌ جبهه‌ مي‌رفتند، از تحصيل‌ غافل‌ نبودند و دروس‌ حوزوي‌ را با نمرات‌ عالي‌ طي‌مي‌كردند. همچنين ‌ازخودسازي‌ غافل‌ نبوده‌ و به‌ ارشادجوانان‌ نيز مي‌پرداختند.
 
 
اين‌ روحاني‌ مبارز، پس‌ از مدتها مبارزه‌ در جهاد اصغر و جهاد اكبر، سرانجام‌ در نوزدهم‌ مهر 1367در منطقه‌ي‌ عملياتي‌ شلمچه‌، مفقود شدند كه‌ بعد از چند ماه‌ پيكرش‌ كه‌ كاملاً پوسيده‌ شده‌ بود، شناسايي‌ و به‌ زادگاهش‌ باز گردانده‌ شد.
درقسمتی از وصیت نامه این شهید امده است ... آنچه که باعث حفظ و نشر اسلام شده و میشود حمایت از ولایت فقیه است. ولایت فقیه قلب اسلام است بر همه است در حفظ او کوشا باشند ولایت فقیه یکی از از زیبا ترین سروده عالم خلقت بعد از حکومت ائمه خداست که سنت خدای سبحان و قادر منان به ملت سلحشور و بی باک ایران اسلامی و مسلمین در این قرن است . بر امت است که از روحانیت کناره نگیرند و در پیشرفتشان همکار و همیار همیشه صدیق این عزیزان که پاسدار حقیقی اسلام عزیز بوده اند باشند.