شهيد نادر پورمحمدعلي‌

شهيد نادر پورمحمدعلي‌ گراكويي‌ فرزند مطلب‌ به‌ سال‌ 1344 در روستاي‌ ملسكام‌  شهرستان فومن قدم‌ به‌ عرصه‌ي‌ گيتي‌ نهاد. دوران‌ خردسالي‌ را در آغوش‌ گرم‌ خانواده‌ سپري‌ نمود، تا اينكه‌ وارد مدرسه‌ شد و بعلت‌ پاره‌اي‌ از مشكلات‌، فقط‌ تا حد خواندن‌ و نوشتن‌ به‌ تحصيل‌ پرداخت‌.
دوره‌ نوجواني‌ را همراه‌ با كار در امور كشاورزي‌ گذراند و پس‌ از آن‌، بعنوان‌ مشمول‌ سپاه‌، از طريق‌سپاه‌ فومن‌ به‌ خدمت‌ رفت‌ و به‌ انجام‌ وظيفه‌ پرداخت‌. دوره‌ خدمت‌ او مصادف‌ با دوره‌ جنگ‌ ايران‌ باعراق‌ متجاوز بود، از اينرو بسان‌ ديگر وظيفه‌ها، براساس‌ ضرورت‌ در مناطق‌ عملياتي‌ كشور حضورپيدا نمود و دوشادوش‌ ديگر رزمندگي‌ ارتشي‌، سپاهي‌ و بسيج‌ مردمي‌، براي‌ پاسداري‌ از حريم‌ ميهن‌در مقابل‌ تجاوز آشكار دشمن‌ بعثي‌ ايستاد، تا اينكه‌ سرانجام‌ در تاريخ‌ بيست‌ و سوم‌ دي‌ 1365 در عمليات‌ كربلاي‌ 5 در محل‌ شلمچه‌، بر اثر اصابت‌ تركش‌، شهيد شد و به‌ پايگاه‌ بلند و ملكوتي ‌شهادت‌ دست‌ يافت‌.
در وصيت‌نامه‌اش‌، چنين‌ آورده‌ است‌:  ... شما پدر و مادر، در حق من خیلی زحمت کشیدید، من نتوانستم که زحمات شما را جبران کنم مرا حلال کنید و تو ای مادر عزیزم بعد از شهادتم گریه نکنیدو فقط برای امام حسین (ع) علی اکبر و علی اصغر گریه کنید و این اسلام است که باقی می ماند . از برادران و خواهرانم می خواهم مراحلال کنید و اعمال ، دستورات را اجرا نمائید. اسلامی رشد کنید و شما دوستان عزیزاز شما انتظار دارم که راهم را ادامه دهید».