شهيد علي‌ تيغ‌نورد

شهيد علي‌ تيغ‌ نورد فرزند ولي‌ و جهان‌ خانم‌ هادي‌پور دزدكي‌ به‌ سال‌ 1346 در روستاي‌ شنبه‌ بازار شهرستان فومن تولد يافت‌. دوران‌ طفوليت‌ را در كنار پدري‌ زحمتكش‌ و مادري‌ مهربان‌ سپري‌ نمود، تا اينكه‌ راهي‌ مدرسه‌ شد.
اين‌ شهيد پس‌ از پشت‌سر گذاشتن‌ مقطع‌ ابتدايي‌ و راهنمايي‌، وارد دوره‌ متوسطه‌ گرديد و با پشتكاري‌ كه‌ در زمينه‌ي‌ تحصيل‌ داشت‌، موفق‌ به‌ أخذ مدرك‌ ديپلم‌ فرهنگ‌ و ادب‌ شد.
پس‌ از تحصيل‌، بعنوان‌ پاسدار مشمول‌ عازم‌ جبهه‌ شد، تا همانند ديگر رزمندگان‌ به‌ جهاد و مبارزه ‌پردازد و از حريم‌ كشور خود دفاع‌ نمايد. مدتي‌ در جبهه‌ها بسر برد، تا اينكه‌ سرانجام‌ در چهارم‌ فروردين‌ 1367 در منطقه‌ي‌ عملياتي‌ غرب‌ كشور عراق‌، در ناحيه‌اي‌ موسوم‌ به‌ «خرمال‌»، در طي‌ عمليات‌ والفجر 10، براثر تركش‌ به‌ بدن‌ به‌ شهادت‌ رسيد و در زمره‌ي‌ شهداي‌ اسلام‌ قرار گرفت‌.
در قسمتي‌ از وصيت‌ نامه‌اش‌ كه‌ در مورخه‌ 25/10/66 به‌ هنگام‌ اعزام‌ به‌ مناطق‌ عملياتي‌ نوشته‌ شده‌، آمده‌ است‌: «...پدر و مادر عزيزم‌، مي‌دانم‌ كه‌ برايم‌ خيلي‌ زحمت‌ كشيده‌ايد... مادر جان‌ مي‌دانم‌ تا سحر بر گهواره‌ام‌ نشسته‌اي‌ و بيداري‌ كشيده‌اي‌. قطعاً وظيفه‌ام‌ جبران‌ زحمات‌ تو بود، امامن‌ امانتي‌ بودم‌ از جانب‌ خدا و او امانتش‌ را از شما گرفت‌ و اميدوارم‌ كه‌ مرا ببخشي‌...ای شهیدان سر از تن جدا. وای ثاراله. مرا ببخش که هشت سال از جنگ گذشته و هشت سالی که هر روز یارانت را شهید می کنند ولی من رو سیاه و گناهکار تازه به کاروانت پیواسه ام . ای پسر شیر خدا مرا با یارانت محشور گردان و مرا جلوی شهدا ءسرشکسته نگردان. ».