شهيد مصطفي‌ حسني‌نژاد

بسيجي‌ شهيد مصطفي‌ حسني‌نژاد فرزند اسماعيل‌ به‌ سال‌ 1345 در شهر فومن‌ پا به‌ هستي‌ گذاشت‌. دوران‌ كودكي‌ خود را در دامن‌ مادري‌ مومنه‌ و پدري‌ زحمتكش‌ سپري‌ نمود، تا اينكه‌ در مهر سال‌ 1352 وارد مدرسه‌ شد در اين‌ دوره‌، همگام‌ با شروع‌ كسب‌ دانش‌، درصدد كسب‌ معرفت‌ نيز برآمد و نماز برپا مي‌داشت‌ و حتي‌ روزه‌ هم‌ مي‌گرفت‌ و اين‌ عمل‌ حسنه‌ را از خانواده‌اش‌ كتمان‌ مي‌نمود.
با پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌، وارد مقطع‌ راهنمايي‌ در مدرسه‌ توحيد شد و پس‌ از آن‌، دوره‌ نظري‌ را در دبيرستان‌ شهيد جعفر تيغ‌نورد، تا سال‌ سوم‌ ادامه‌ داد. با آغاز دفاع‌ مقدس‌، مصطفي‌ در مدرسه‌ي‌عشق‌ ثبت‌ نام‌ نمود و از واحد بسيج‌ سپاه‌ فومن‌ عازم‌ جبهه‌ گرديد. او در طول‌ جنگ‌، چهار مرتبه‌ به‌مناطق‌ جنگي‌ اعزام‌ شد و حضورش‌ در مناطق‌ غرب‌ كشور (كردستان‌) و جنوب‌ (خوزستان‌) بسيار مشهود بود.
در حضور سبزش‌ در مناطق‌ عملياتي‌، دو مرتبه‌ مجروح‌ گرديد و حتي‌ يك‌ بار نيز توسط‌ منافقين‌، مورد ضرب‌ و شتم‌ قرار گرفت‌. اين‌ شهيد بزرگوار، سرانجام‌ در بيست‌ و سوم‌ دي‌ 1365 در عمليات‌كربلاي‌ 5 در جبهه‌ي‌ شلمچه‌، از ناحيه‌ي‌ سروگردن‌ به‌ شدت‌ مجروح‌ شد و بلافاصله‌ به‌ شهادت‌رسيد. مزار این شهیددر گلزارشهداء فومن می باشد.
شهيد حسني‌نژاد ارادت‌ و احترام‌ ويژه‌اي‌ به‌ مسجد ولي‌ عصر(عج‌) بالامحله‌ داشت‌ و مقيد به‌خواندن‌ نماز جماعت‌ در آن‌ مسجد بود. در كنار فعاليت‌هاي‌ فرهنگي‌ ـ سياسي‌ بسيج‌، در سپاه‌ فومن‌نيز حضوري‌ فعال‌ داشت‌. در همه‌ي‌ امور، رضاي‌ خدا را در نظر مي‌گرفت‌ و رسيدگي‌ به‌ امور محرومين‌،از برنامه‌هاي‌ ثابتش‌ بود. احترام‌ به‌ والدين‌ را بر خود واجب‌تر از هر چيز ديگري‌ مي‌دانست‌ وخصوصاً به‌ مادر، عشق‌ فراوان‌ مي‌ورزيد.
اين‌ دانش‌آموز بسيجي شهيد، جزو شهداي‌ هنرمند اين شهرستان‌ ‌ نيز محسوب مي‌شود. فعاليت‌ نمايشي‌ خودرا در گروه‌ تئاتر «ابوذر»، با ايفاي‌ نقش‌ «كرد» در نمايشنامه‌ي‌ «در سوگ‌ دولتو»، نوشته‌ي‌ مهدي‌ عبداللهي‌ و كارگرداني‌محمدعلي‌ پورجاني‌ آغاز نموده‌ بود و در چندين‌ نمايشنامه‌، به‌ ايفاي‌ نقش‌ پرداخته‌ بود .
در گوشه‌اي‌ از وصيت‌نامه‌اش‌ مي‌خوانيم‌:
 «...برادران دانش آموز شما آینده اسلام هستید . شما روی آن میزی نشسته اید که صدها نفر در سر همان میزها نشسته بودند و یا شهید شدند و یا در جبهه دارند می رزمند . از شما به عنوان یک همکلاسی می خواهم که اسلام را فراموش نکنید . وخدا را در همه جا حاضر به اعمال خود قراردهید و گناه نکنید. پدر و مادر عزیزم اگر چه نتوانسته ام برای شما فرزند خوبی باشم ولی امیدوارم که از من راضی باشید . ای امت مسلمان ای عزیزان حزب الله نماز جمعه ر افراموش نکنید زیرا نماز جمعه نمایش قدرت اسلام است. ».