شهيد محمد صادق‌ حيدري‌

معلم‌ شهيد محمدصادق‌ حيدري‌ گل‌ افزاني‌ فرزند محمدعلي‌ به‌ سال‌ 1334 در روستاي‌ گل‌ افزان‌ شهرستان فومن قدم‌ به‌ جهان‌ گذارد. در كانون‌ گرم‌ خانواده‌ و با حمايت‌ها و مراقبت‌هاي‌ پدر و مادر به‌ رشد و كمال‌ رسيد، تا اينكه‌ براي‌ كسب‌ علم‌ و دانش‌، روانه‌ي‌ مدرسه‌ شد.
دوره‌ ابتدايي‌ و راهنمايي‌ رابه‌ پايان‌ برد و سرانجام‌ در يكي‌ از دبيرستانهاي‌ فومن‌، موفق‌ به‌ اخذ ديپلم ‌شد. پس‌ از آن‌، به‌ استخدام‌ نهاد و آموزش‌ و پرورش‌ درآمد و به‌ شغل‌ شريف‌ معلمي‌ پرداخت‌، تادانش‌ و اندوخته‌هاي‌ خود را با كسب‌ تجربيات‌، به‌ ديگران‌ كه‌ در پي‌ كسب‌ علم‌ بودند، انتقال‌ دهد.
مدتي‌ در اين‌ كار بود، تا اينكه‌ پس‌ از شروع‌ جنگ‌ تحميلي‌ تصميم‌ گرفت‌ كه‌ به‌ جبهه‌ برود تا از مرزوبوم‌ خود به‌ نحو شايسته‌اي‌ دفاع‌ نمايد. مدت‌ زيادي‌ از حضورش‌ در مناطق‌ جنگي‌ نگذشت‌ كه‌ درمنطقه‌ي‌ مريوان‌ به‌ تاريخ‌ بيست‌ و هشتم‌ خرداد 1360، در حالي‌ كه‌ 26 سال‌ از هجرانش‌ مي‌گذشت‌،بر اثر تركش‌ خمپاره‌ به‌ فيض‌ شهادت‌ نايل‌ آمد و آسماني‌ شد.
اين‌ شهيد بزرگوار با اخلاق‌ پسنديده‌ و رفتار سنجيده‌اش‌ در دل‌هاي‌ اهالي محل‌ جاي‌ داشت‌. با اخلاق‌ اسلامي‌، نظرها را به‌ خود معطوف‌ مي‌ساخت‌ و در مشكلات‌، مانند كوه‌، استوار و پابرجا بود. صبور، با ادب‌ و مهربان‌ بود و به‌ فرايض‌ ديني‌ توجه‌ خاصي‌ داشت‌. بعلت‌ اعتقادات‌ مذهبي‌،علي‌رغم‌ برخي‌ از نگاه‌ها، از تراشيدن‌ ريش‌ خودداري‌ مي‌نمود و در اجراي‌ شعاير ديني‌ ايستادگي‌مي‌كرد.
گزيده اي از وصيت نامه شهيد محمدصادق حيدري
بسمه الله الرحمن الرحيم
پروردگارا ترا سپاس مي گويم كه بر ما منّت گذاشتي،‌مكتب حيات بخش اسلام را بوسيله رسول گرامي اسلام حضرت محمّد (ص) كه درود (سلامت) بر او باد ارزاني داشتي،‌ ميكني كه شهادت دارد ذلّت ندارد و بندگان مخلّصت شهادت را كه سعادت است بيابند و امروز انقلاب نياز به خون دارد و ما جوانان اين آب و خاك امّت اسلامي بايد بياري دين بشتابيم زيرا خط سرخ شهادت بوسيله سالار كربلا حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام بر پيروان راستين ولايت نور هدايت است در زمان گمراهي گمراهان و اكنون كه استكبار نتوانسته كاري انجام دهد نوكر سرسپرده را به ميدان روانه كرده است ما به رهبري  امام خميني بزرگ رهبر پيشتاز عصر حاضر كه بر كفر مي تازد
ايستاده ايم تا با خون خويش و بفرمان رهبر كبير انقلاب اسلامي ايران كه همانا خط شرح شهادت سالار كربلا است ياري كنيم و با جان دل در اين قدم گذاشته ام تا به سعادت ابدي برسم كه همانا شهادت است به ديدار يار بشتابيم و پيام انقلاب شما عزيزان بعد ما بايد پاسداري كنيد نگذاريد انقلاب از مسير اصلي خود منحرف شود گمراهان شرقي غربي شما را به انحراف بكشانند تنها راه نجات انسان اتكا  به خداوند سبحان است و بعد دين اسلام خصوصا" همكاران فرهنگي و شما جوانان و نسل آينده وصيّت شهيدان اينست كه الله اكبر خميني رهبر حفظ خط نه شرقي و نه غربي جمهوري اسلامي حفظ دين حفظ خط امام كه شناخت ما از اسلام و قرآن است نه خط سازش و عمل به خط امام و اتكا فقط به الله باشد. اما پدر و مادر گرامي خصوصا" مادر كه مرگ فرزند مشكل است مادرم از شما مي خواهم كه هنگام ديدن جنازه ام روز عاشورا و صحنه كربلا را مجسم كني و ببين زينب كبري و مادر علي اصغر در سرزمين غربت بدون يار ياور چگونه خط سرخ شهادت حسيني را زنده كردند و امروز ما به آن افتخار مي كنيم مادرم راضي نيستم جز رضاي حق عمل تمامي و آن چنان بايد سربلند و با افتخار باشي كه گويا روز دامادي فرزند توست و از اين سعادتي كه خداوند بزرگ نصيبم نموده سپاسگزار باش و نگذار دشمنان انقلاب اسلامي دلشاد شوند و با صبر و استواري مشت محكمي به دهان آنان بكوب تا همچنان عظمت اسلام و انقلاب بر همه روشن شود. و برادران و خواهران بزرگوارم از شما تقاضا دارم كه حامي و پشتيبان راه شهيدان بزرگوار باشيد تا انقلاب اسلامي ايران كه به رهبري امام خميني و خط ولايت است هميشه جاويد بماند به اميد آن روزي كه حكومت جهاني اسلام بدست تواناي حضرت صاحب الزمان (عج) عالم گير شود والسلام