شهيد مصطفي‌ دليري‌

 
بسيجي‌ شهيد مصطفي‌ دليري‌ سياه‌ پيراني‌ فرزند رضا و سكينه‌ غلامي‌ سياه‌ پيراني‌ به‌ سال‌ 1348 درشهر فومن‌ ديده‌ به‌ جهان‌ گشود.
دوره‌ ابتدايي‌ را در دبستان‌ (شهيد رحمان‌ تيغ‌نورد كنوني‌)، دوره‌ راهنمايي‌ رادر مدرسه‌ راهنمايي‌ تحصيلي‌ توحيد و دوره‌ متوسطه‌ را در دبيرستان شهيد جعفر تيغ‌نورد گذراند، تا اينكه‌ موفق‌ به‌ أخذ مدرك‌ ديپلم‌ در رشته‌ي‌فرهنگ‌ و ادب‌ گرديد.
پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ به‌ عضويت‌ نهاد بسيج‌ درآمد و پس‌ از جنگ‌ تحميلي‌، از طريق‌ جهادسازندگي‌، به‌ منطقه‌ي‌ عملياتي‌ در جبهه‌ اعزام‌ شد. در مرحله‌ي‌ دوم،‌ از واحد بسيج‌ سپاه‌ فومن‌، بسوي‌ جبهه‌ شتافت‌ و پس‌ از دلاوري‌ها، سرانجام‌ در چهارم‌ فروردين‌ 1367 در منطقه‌ خرمال‌ عراق‌،در عمليات‌ والفجر 10 به‌ درجه‌ي‌ رفيع‌ شهادت‌ نايل‌ آمد و به‌ خيل‌ كاروان‌ شهدا پيوست‌. مزار شهید در گلزار شهداء فومن می باشد.
اين‌ شهيد به‌ هنر تئاتر علاقه‌ فراواني‌ داشت‌ و چندين‌ نمايش‌ را كارگرداني‌ و آنها را در تالار اداره‌ي‌ آموزش‌ و پرورش‌ شهرستان‌ فومن‌ به‌ اجرا درآورده‌ بود. علاوه‌ بر اين‌، در زمينه‌ ورزش‌ وتربيت‌ بدني‌ نيز فعاليت‌ چشمگيري‌ داشت‌ و در رشته‌ي‌ ژيمناستيك‌، مقام‌ اول‌ را كسب‌ كرده‌ بود. درفرازي‌ از وصيت‌نامه‌اش‌ مي‌خوانيم‌: «خدايا از تو مي‌خواهم‌ كه‌ مرگ‌ مرا، شهادت‌ در راه‌ خودت‌ ولواي‌ اسلامم‌ قرار مي‌دهي‌».