شهيد سيد محمد كريمي‌
 
حجت‌الاسلام‌ و المسلمين‌ شهيد سيد محمدكريمي‌ مالواني‌ فرزند سيد آقانور به‌ سال‌ 1345 درروستاي‌ سه‌ پيران شهرستان فومن‌ ديده‌ به‌ جهان‌ گشود. دوران‌ ابتدايي‌ و سپس‌ راهنمايي‌ را پشت‌ سرگذاشت‌ و بعدهم‌ بعنوان‌ يك‌ طلبه‌، دروس‌ حوزوي‌ را در حوزه‌ علميه‌ رشت‌ آغاز نمود و براي‌ ادامه‌ي‌ آن‌، به‌ مشهدمقدس‌ رفت‌ و در حوزه علميه آنجا به‌ كسب‌ معارف‌ اسلامي‌ پرداخت‌، تا اينكه‌ ملبس‌ به‌ لباس‌ روحانيت‌ گرديد.
در طي تحصيل‌ علوم‌ ديني‌، تصميم‌ عزيمت‌ به‌ جبهه‌ گرفت‌ و از نهاد بسيج‌ شهر مشهد، عازم‌ ميادين‌ نبرد گرديد. در اوايل‌ 1364 بود كه‌ به‌ جبهه‌هاي‌ جنوب‌ اعزام‌ شد و از اين‌ سال‌ تا سال‌ 1365، حدود چهار مرتبه‌ به‌ جبهه‌ رفت‌. اين‌ روحاني‌ مجاهد، بعد از ماهها مبارزه و جنگ‌، سرانجام‌ به‌ تاريخ‌ هشتم ‌ديماه‌ 1365 در منطقه‌ي‌ شلمچه‌ بر اثر اصابت‌ تركش‌ به‌ نداي‌ حق‌ لبيك‌ گفت‌ و به‌ خيل‌ شهيدان‌ راه‌حق‌ پيوست‌. پيكر پاكش‌ به‌ شهر فومن‌ منتقل‌ و بعد از تشييع، در گلزار شهداي‌ اين‌ شهر (گورستان‌امامزاده‌ ميرزا) به‌ خاك‌ سپرده‌ شد.
اين‌ سيد جليل‌القدر، از نظر اخلاقي‌ و خصوصيات‌ فردي‌، شخصي‌ مكتبي‌ و مذهبي‌ بود. به‌ نماز اول‌وقت‌ سفارش‌ مي‌كرد و قرائت‌ قرآن‌، مطالعه‌ي‌ نهج‌ البلاغه‌ و احاديث‌، از برنامه‌هايش‌ بود و در ميدان‌عمل‌، آنها را بكار مي‌گرفت‌. او به‌ فكر اسلام‌ و انقلاب‌ بود و همواره‌ مي‌كوشيد در هر لباسي‌،به‌ اسلام‌ و انقلاب‌ خدمت‌ نمايد.
 در بخشي‌ از وصيت‌نامه‌ي‌ اين‌ شهيد بزرگوار آمده‌ است‌: «...شما پدر و مادرم‌، در عزاي‌ من‌ صبر كنيد و اگر خواستيد گريه‌ كنيد، براي‌ اباعبدالله‌ الحسين‌ (ع‌) و يارانش‌ گريه‌ كنيد. من‌ نمي‌گويم‌ گريه‌ نكنيد، اما دشمنان‌ را شادنكنيد. به‌ خواهران‌ و برادرانم‌ بگوئيد، زينب‌وار باشند و استقامت‌ كنند. هدف‌ همه‌ ما «الله‌» است‌ وخدا را در زندگي‌ خود، فراموش‌ نكنيد».