شهيد علي‌ بابايي‌

تكاور وظيفه‌ شهيد علي‌ بابايي‌ دزدكي‌ فرزند عزيزالله‌ به‌ سال‌ 1346 در محله‌ي‌ شهر بيجار شهر فومن ‌چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. اين‌ شهيد عزيز، پس‌ از گذران‌ دوره‌ كودكي‌، جهت‌ تحليل‌ علم‌ و دانش‌ واردمدرسه‌ شد.
دوره‌ ابتدايي‌ را در دبستان‌ دولتي‌ بهار (شهيد حق‌ وردي‌ بعدي‌) و دوره‌ راهنمايي‌ را در مدرسه‌ راهنمايي‌ تحصيلي‌ كوروش‌ (توحيد بعدي‌) به‌ پايان‌ برد، تا اينكه‌ وارد هنرستان‌ شهيد خليل‌ حيدري‌گرديد و تا سال‌ دوم‌ در رشته‌ي‌ برق‌ به‌ ادامه‌ي‌ تحصيل‌ پرداخت‌.
شهيد بابايي‌ در طي‌ تحصيل‌، به‌ كار نيز مي‌پرداخت‌ و در اوقات‌ فراغت‌، در يكي‌ از نانوايي‌هاي شهر مشغول‌ مي‌شد‌ و از اين‌ طريق‌ تا حد توان‌ از مشكلات‌ خانواده‌ مي‌كاست‌. پس‌ از تحصيل‌ و كار بود كه‌ در سال‌ 1365 از طريق‌ ژاندارمري‌ فومن‌ به‌ خدمت‌ مقدس‌ سربازي‌ فراخوانده‌ شد. مراحل‌آموزشي‌ را در چهل‌ دختر شهرستان‌ شاهرود گذراند و بعد هم‌ از پرندك‌ تهران‌ به‌ اروميه‌ و سرانجام ‌در كردستان‌ مستقر گرديد.
اين‌ سرباز اسلام‌ پس‌ از حدود هشت‌ ماه‌ خدمت‌ و جنگ‌ با مزدوران‌ سرانجام‌ در صبح‌ روز سوم‌ مهر 1366 در منطقه‌ عملياتي‌ شمال‌ غرب‌، در سردشت‌، بر اثر درگيري‌ با منافقين‌ و آتش‌ توپخانه‌ ارتش‌ عراق‌ به‌ درجه‌ رفيع‌ شهادت‌ نايل‌ آمد و گلگون‌ كفن‌ به‌ ديدار حق‌ شتافت‌.

وصيت نامه شهيد علي بابايي

بسم ا... الرحمن الرحيم
«ان ا... اشتري من المومنين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه يقاتلون في سبيل » سوره توبه آيه 111
خدا جان و مال اهل ايمان را به بهاي بهشت خريداري كرد. آنها در راه خدا جهاد مي كنند كه دشمنان اين را بقتل رسانند و يا خود كشته شوند.
امروز كه به ديار عمر خود را كه گردابي از غبار گرفته يعني بيست سال پاييز بر آن نشسته است نگاه ميكنم متاعي جز خار حسرت و اندوه براي چيدن آماده نمي بينم.
پروردگارا : از تو مي خواهم كه امام ما را حفظ بفرمايي و او را زنده و سالم تا انقلاب مهدي (عج) حتي كنار مهدي براي امت ما نگهدار باشي.
حسرت پي نبردن در رموز راز خداوند اندوه نشناختن خود و خداي خود را در درد و رنج و پند نگرفتن از تاريخ انسانها.
پدر و مادر: اما شما اي مادر و پدر عزيزم كه همواره در راه تربيت كردن من گذاريد از شما خيلي تشكر و پوزش مي طلبم اما از شما مي خواهم كه عزاداري را فقط و فقط براي شهداء برگزار نماييد براي من اين بنده حقير و سرتا پا خطا و گناه گريه و زاري نكنيد بلكه براي علي اكبر و علي اصغر امام حسين (ع) و براي قاسم بن حسن و ديگر ائمه اطهار كه در زير آزار و اذيت و شكنجه دشمنان اسلام قرار گرفتن و شهادت رسيدن گريه وزاري كنيد و با اين گريه خود مظلوميت خود را بنگريد و هدف شما را فقط براي حق انجام دهيد.
اي برادران و اي خواهران: شما را به اخلاص در عمل و عبادت و صبر و پايداري در طاعت و سپاس سفارش مي كنم و اما برادران و خواهرانم بزرگوارم بعنوان يك برادر كوچكتر مي خواهم عرض نمايم كه دائما بفكر خدا باشيد و خدا را دوست بداريد و همچنين خود را وقف انقلاب و آماده سربازي در هر يك از سنگرهاي خالي اين نهاد كنيد و جنگ را برنامه هاي زندگيتان قرار دهيد. يك لحظه از امام عزيزمان كه عزت بخش تمام مسلمانان جهان است غافل نباشيد.
همچنين ورزش را نه براي قهرماني بلكه بايد براي بدست آوردن جسمي سالم در راه خدمت به وطن و تقويت روحيه تعاون و همكاري در خود و جامعه انجام بايد داد به همين منظور ورزشهاي گروهي را به ورزشهاي انفرادي ترجيح دادم.
از مسئولين عزيز نظام جمهوري اسلامي عاجزانه خواستارم نسل جوان را اهميت بيشتري بدهد اينها سرمايه هاي آينده اين كشور و نهضت جهاني اسلام هستند. سعي كنيد امانتدار خوبي براي سربازان امام زمان (عج) باشيد
روحانيت كه دژ مستحكم اسلام و قرآن است اما چون اين شهيد در راه انبيا و ائمه اطهار بود همچون آن شخص بزرگ در مقابل فحشها و تهمتها صبر را پيشه نمود و ديديم كه به فرموده امام بهشتي مظلوم زيست و مظلوم مرد و نكته اي كه در اين جملات نهفته است كه اسلام به شخص كار ندارد شخص وسيله است بلكه منظور هدف ميباشد كه شهيد بهشتي و شهيدان زنده هاشمي و خامنه اي مشتي محكم بر دهان دشمن زده و از خداوند بلند مرتبه خواستاريم كه آنا را سرنگون بگرداند.
و سخن آخر اينكه: دنيا را به بازي بگيريد نگذاريد كه دنيا شما رابه بازي بگيرد و روي اين پل با پيروزي و سرافرازي گامي بگذاريد و ذلت و پاشيدي بر آن را بر خود حرام نمائيد در اتمام يكبار ديگر شما را سفارش مي كنم از همه كسانيكه بنحوي حقي بر من داشته اند حلاليت طلبيد و انتظار عفو بخشش را دارم سپاس گذارم كه از زندگي بر غفلت من عبرت بگيريد و در دنيا با استفاده درست از نهضت پروردگار الهي شكر گذار خداوند يكتا باشيد.